NHO | Reiseliv Statistikk 2016

14 AUGUST 2017 Utenlandstrafikken Antall utenlandske overnattinger på campingplasser/ hyttegrender og vandrerhjem - fylkesvis fordeling Antall utenlandske overnattinger på campingplasser/ hyttegrender totalt – regionvis fordeling 600 000 500 000 400 000 300 000 400 000 100 000 0 l 2012 l 2013 l 2014 l 2015 l 2016 Nordland Troms Finnmark Sum Nord-Norge 2012 2013 2014 2015 2016 Endring 2012-16 Endring 2015-16 Nordland 240 609 228 206 267 457 277 782 308 785 28,3% 11,2% Troms 95 336 87 870 98 141 91 817 117 321 23,1% 27,8% Finnmark 89 046 75 662 68 433 69 512 76 992 -13,5% 10,8% Sum Nord-Norge 424 991 391 738 434 031 439 111 503 098 18,4% 14,6% Sum Norge 2 889 895 2 624 350 2 726 363 2 796 421 3 099 916 7,3% 10,9% Nord-Norges andel 14,7% 14,9% 15,9% 15,7% 16,2% 1,5% -poeng 0,5% -poeng Nord-Norge har hatt en økning i antall utenlandske overnattinger på campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem siste året på 14,6%, mens Norge som helhet har hatt en økning på 10,9%. Troms har hatt størst økning med 27,8, mens Nordland og Finnmark har hatt en økning på hhv. 11,2% og 10,8%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 0,5%-poeng fra 2015 til 2016. I perioden fra 2012 til 2016 har Nord-Norge hatt en økning i antall utenlandske overnattinger på campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem på 18,4%, mens Norge som helhet har en økning på 7,3%. Nordland og Troms har en økning på hhv. 28,3% og 23,1%, mens Finnmark har en nedgang på 13,5%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 1,5%-poeng fra 2012 til 2016. Utenlandske overnattinger på campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem i Nord-Norge Største markeder 2016 Russland 3% Sveits 5% Danmark 3% Frankrike 7% Finland 8% Litauen 2% Asia ellers 2% Østerrike 2% Spania 2% Italia 4% Polen 4% Storbritannia 4% Nederland 7% Tyskland 27% Sverige 10% Andre land 11% 2012 2013 2014 2015 2016 Endring 2012-16 Endring 2015-16 Brønnøysund-region 8 959 14 434 16 085 17 122 17 596 96,4% 2,8% Mosjøen-region 9 776 6 053 9 326 9 490 9 936 1,6% 4,7% Mo/Nesna/Sandnessjøen 24 489 31 572 28 924 32 036 36 372 48,5% 13,5% Bodø-region 38 473 36 697 38 956 36 615 33 876 -11,9% -7,5% Fauske-region 33 705 20 291 17 298 17 068 18 234 -45,9% 6,8% Narvik-region 20 133 9 950 22 151 9 461 7 436 -63,1% -21,4% Lofoten 76 401 81 817 101 970 119 901 146 136 91,3% 21,9% Vesterålen 16 074 18 209 20 457 24 216 22 433 39,6% -7,4% Sør-Troms 9 424 10 816 12 529 16 116 28,6% IndreTroms 7 331 3 741 5 568 2 706 3 852 -47,5% 42,4% Senja-region 19 010 14 289 19 429 16 467 18 360 -3,4% 11,5% Tromsø 30 445 23 654 23 348 28 912 39 301 29,1% 35,9% Tromsø-region ekskl.Tromsø 17 323 23 572 21 030 19 729 26 106 50,7% 32,3% Nord-Troms 14 756 9 479 11 695 5 728 6 506 -55,9% 13,6% Alta/Hammerfest/Kvalsund 20 573 21 983 24 820 26 068 5,0% Nordkapp/Kysten 16 973 19 625 21 945 24 315 10,8% Indre Finnmark 17 231 13 761 10 929 13 941 27,6% Varanger-region 11 655 12 714 11 463 12 189 6,3% Campingplasser og annen overnatting Utvikling driftsmargin 2011-2015 2011 2012 2013 2014 2015 Nordland 7,7% 7,2% 4,1% 12,9% 14,9% Troms 9,4% 7,4% 9,5% 12,8% 11,0% Finnmark 12,0% 16,1% 8,0% 11,9% 15,1% Nord-Norge 8,8% 8,9% 5,9% 12,7% 14,0% Norge 11,3% 11,2% 9,3% 12,9% 13,7% 8 Campingnæringen har bedre lønnsomhet enn hotellnæringen fordi de er mindre personalintensiv og kan stenge bedrifter i lavsesongen.

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==