NHO | Reiseliv Statistikk 2016

AUGUST 2017 5 Utenlandstrafikken Antall kommersielle utenlandske overnattinger ved hoteller, campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem - fylkesvis fordeling Med 3 713 787 kommersielle overnattinger i 2016 har Nord-Norge hatt en økning i samlet antall overnattinger fra 2015 på 8,6%, mens Norge som helhet har hatt en økning på 4,6%. Av fylkene har Troms hatt størst økning med 15,2%. Nordland har en økning på 7,4%, mens Finnmark har en nedgang på 1,5%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 0,4%-poeng fra 2015 til 2016. I perioden fra 2012 til 2016 har Nord-Norge hatt en økning i samlet antall kommersielle overnattinger på 19,0%, mens Norge som helhet har hatt en økning på 10,7%. Det er Troms som har hatt den største økningen med 33,6%. Nordland har økt med 12,5% og Finnmark har økt med 9,4%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 0,8%-poeng fra 2012 til 2016. Antall kommersielle overnattinger ved hoteller, campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem - etter type overnatting Hotell sto for 71% av samlet antall kommersielle overnattinger i Nord-Norge i 2016, mens 18% av overnattingene skjedde i hytter/ vandrerhjem. 3% av overnattingene ble foretatt av sesongcampere, 4% overnattet i telt/vogn og 4% overnattet i bobil. I forhold til 2015 har antall hotellovernattinger i Nord-Norge økt med 7,8%, mens det har vært en økning på 25,2% i antall hotellovernattinger fra 2012 til 2016. Antall hytte- /vandrerhjem­ overnattinger har økt med 13,6% fra 2015 til 2016 og har en økning på 14,9% i perioden fra 2012 til 2016. Antall overnattinger i telt/vogn har økt med 23,6% fra 2015 til 2016. For perioden fra 2012 til 2016 har det vært en nedgagn på 3,6%. Mens bobilovernattinger har økt med 17,1% fra 2015 til 2016, har det vært en økning i denne overnattingsformen med 4,3% fra 2012 til 2016. l 2012 l 2013 l 2014 l 2015 l 2016 l 2012 l 2013 l 2014 l 2015 l 2016 2012 2013 2014 2015 2016 Endring 2012-16 Endring 2015-16 Hotell 2 102 957 2 061 552 2 251 659 2 443 251 2 633 374 25,2% 7,8% Hytte 581 421 527 594 563 833 588 437 668 341 14,9% 13,6% Sesongcamp 143 847 162 112 163 092 143 689 117 328 -18,4% -18,3% Telt/vogn 147 293 135 346 133 452 114 862 142 015 -3,6% 23,6% Bobil 146 365 98 177 118 642 130 441 152 729 4,3% 17,1% Sum Nord-Norge 3 121 883 2 984 781 3 230 678 3 420 680 3 713 787 19,0% 8,6% 2012 2013 2014 2015 2016 Endring 2012-16 Endring 2015-16 Nordland 444 457 402 207 466 461 473 087 532 039 19,7% 12,5% Troms 293 426 286 136 333 653 342 556 454 589 54,9% 32,7% Finnmark 231 719 205 255 200 400 220 158 238 673 3,0% 8,4% Sum Nord-Norge 969 602 893 598 1 000 514 1 035 801 1 225 301 26,4% 18,3% Sum Norge 7 940 468 7 691 686 8 154 436 8 828 771 9 726 884 22,5% 10,2% Nord-Norges andel 12,2% 11,6% 12,3% 11,7% 12,6% 0,4% -poeng 0,9% -poeng Hotell Hytte Sesong- camp Telt/vogn Bobil 3 000 000 2 500 000 2 000 000 1 500 000 1 000 000 500 000 0 Nordland Troms Finnmark Sum Nord-Norge 1 400 000 1 200 000 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 0 Nord-Norge har hatt en økning i antall utenlandske overnattinger siste året på 18,3%, mens Norge som helhet har hatt en økning på 10,2%. Troms har hatt størst økning med 32,7%, mens Nordland og Finnmark har økt med hhv. 12,5% og 8,4%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 0,9%-poeng fra 2015 til 2016. I perioden fra 2012 til 2016 har Nord-Norge hatt en økning i samlet antall utenlandske overnattinger på 26,4%, mens Norge som helhet har hatt en økning på 22,5%. Det er Troms som har hatt størst økning med 54,9%. Nordland har økt med 19,7% og Finnmark økt med 3,0%. Nord-Norge har økt sin markedsandel i Norge med 0,4 %-poeng fra 2012 til 2016. Sør-Varanger, Finnmark. FOTO: TRYM IVAR BERGSMO/NORDNORSK REISELIV

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==