NHO | Nordnorsk Reiselivsstatistikk 2017

AUGUST 2018 11 Kapasitetsutnyttelsen av rom i Nord-Norge har hatt en økning på 0,9 %-poeng siste året, mens Norge som helhet har hatt en økning på 1,5 %-poeng. Troms og Finnmark har en økning på hhv. 1,9 %-poeng og 1,7 %-poeng, mens Nordland har en økning på 0,1 %-poeng. I perioden fra 2013 til 2017 har Nord-Norge hatt en økning på 5,0 %-poeng, mens Norge som helhet har en økning på 3,6 %-poeng. Troms har økning med 5,7 %-poeng, mens Finnmark og Nordland har en økning på hhv. 4,5 %-poeng og 4,2 %-poeng. I forhold til pris per solgt rom har Nord-Norge en økning på 5,5 % siste året, mens Norge som helhet har hatt en økning på 2,8 %. Av fylkene har Troms hatt størst økning med 8,1 %. Nordland har økt med 5,5 %, mens Finnmark har gått ned med 0,1 %. I perioden fra 2013 til 2017 har Nord-Norge en nedgang på 2,9 %, mens Norge som helhet har hatt en nedgang på 2,6 %. Finnmark har størst nedgang med 5,1 %, mens Troms og Nordland og har gått ned med hhv. 4,4 % og 0,2 %. 2013 2014 2015 2016 2017 Endring 2013-17 Endring 2016-17 Nordland 48,4 50,1 51,1 52,5 52,6 4,2 %-poeng 0,1 %-poeng Troms 61,2 59,5 58,0 65,0 66,9 5,7 %-poeng 1,9 %-poeng Finnmark 44,6 46,5 51,5 47,4 49,1 4,5 %-poeng 1,7 %-poeng Nord-Norge 51,8 52,8 53,7 55,9 56,8 5,0 %-poeng 0,9 %-poeng Norge 52,4 52,9 53,7 54,5 56,0 3,6 %-poeng 1,5 %-poeng 2013 2014 2015 2016 2017 Endring 2013-17 Endring 2016-17 Nordland 952 927 917 900 950 -0,2 % 5,6 % Troms 931 912 869 824 891 -4,4 % 8,1 % Finnmark 965 955 918 917 916 -5,1 % -0,1 % Nord-Norge 946 926 898 871 919 -2,9 % 5,5 % Norge 971 954 946 920 946 -2,6 % 2,8 % 70,0% 60,0% 50,0% 40,0% 30,0% 20,0% 10,0% 0,0% 1 000 950 900 850 800 750 l 2013 l 2014 l 2015 l 2016 l 2017 l 2013 l 2014 l 2015 l 2016 l 2017 Nordland Troms Finnmark Nord-Norge Norge Nordland Troms Finnmark Nord-Norge Norge Kapasitetsutnyttelse Kapasitetsutnyttelse rom (i prosent) -fylkesvis Prisutvikling Oppnådd pris per rom på hotell og andre overnattings- bedrifter (i faste 2017-kroner) -fylkesvis Bodø utsikt. FOTO: TERJE RAKKE / NORDIC LIFE / WWW.NORDNORGE.COM / BODØ

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==