NHO | Reiseliv Statistikk 2016
2 AUGUST 2017 Nordnorsk Reiselivsstatistikk For 17. år på rad har NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge utarbeidet «Nordnorsk Reiselivsstatistikk.» Statistikken viser reiselivets betydning for Nord-Norge direkte og indirekte, og med noen av de ringvirkninger næringen utløser. I tillegg presenteres trafikkutvikling for sentrale aktører i den nordnorske reiselivsnæringen. Følgende samarbeidspartnere bidrar med finansiering av arbeidet med bearbeiding og utgivelse av statistikk for reiselivet i landsdelen: Finnmark fylkeskommune, Troms fylkeskommune, Nordland fylkeskommune og NordNorsk Reiseliv. Som grunnlag for analysearbeidet har det vært benyttet over nattingsstatistikk fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) tilrettelagt gjennom vårt samarbeid med Statistikknett.no, samt Satellitt regnskap for turisme og struktur-/omsetningsstatistikk fra SSB. Oppdaterte sysselsettingsdata fra SSB er innhentet via NORUT. I tillegg er det innhentet statistisk materiale fra organisasjoner og bedrifter. Vi håper at statistikken kan bidra til å klargjøre hvilken betydning reiselivet har for landsdelen, både økonomisk og sysselsettings messig. Videre håper vi undersøkelsen og utviklingstrendene kan være grunnlag for både offentlig og privat planlegging og beslutning. Statistikken finnes også på: www.reiselivinord.no Spesifisert statistikk for Nord-Norge finnes også på www.statistikknett.no Tromsø august 2017 NHO Reiseliv NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge Gunnar Nilssen Arne Kjell Nyheim regionkontakt Styreleder gunnar.nilssen@nhoreiseliv.no 8 Reiselivsnæringen er karakterisert som en av de landbaserte næringer i Nord-Norge med størst verdiskapingspotensial, med en beregnet verdiskaping på 8,5 milliarder kroner i 2016. Innhold Nordnorsk Reiselivsstatistikk ............................... 2 Reiselivet som system .............................................. 3 Oppsummering ............................................................ 3 Reiselivsnæringens økonomiske betydning ............................................ 4 Trafikkutvikling ........................................................... 4 Samlet utvikling overnatting 4 Totaltrafikken 4 Utenlandstrafikken 5 Benchmarking Nordkalotten 7 Hotell 8 Kapasitetsutvikling 8 Totaltrafikken 8 Utenlandstrafikken 9 Segmentfordeling / overnatting etter formål 9 Kapasitetsutnyttelse 11 Prisutvikling 11 RevPAR-utvikling 12 Campingplasser/hyttegrender og vandrerhjem 13 Kapasitetsutvikling 13 Totaltrafikken 13 Utenlandstrafikken 14 Luftfart 15 Cruise 16 Hurtigruten 17 Attraksjoner 17 Regioninndelingene .................................................. 18 Referanser ...................................................................... 19 Definisjoner ................................................................. 19
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==